Και μετά.. (12+ μηνών)

04_doc

Και μετά; (12+ μηνών)

Φτάσαμε λοιπόν στα πρώτα γενέθλια. Μετά από έξι μήνες εξερεύνησης και ανακάλυψης γεύσεων, διαφορετικών τροφών και υφών, το μικρό μας είναι πια ένα μικρό ανθρωπάκι που μπορεί και τρώει μόνο του χρησιμοποιώντας με ιδιαίτερη δεξιοτεχνία τα χέρια και τα δάχτυλα και ίσως με δυσκολία το κουτάλι. Ένα μικρό ανθρωπάκι που μπορεί και μασάει πολύ καλά (με ή χωρίς δόντια) τροφές κατάλληλες για την ηλικία του.

Το δικό μας μικρό χρησιμοποιεί το κουτάλι πρωτίστως σα μασητικό, για να ανακουφίσει τα πρησμένα της ούλα και δευτερευόντως για να βάλει την τροφή στο στόμα. Τα χέρια της παραμένουν το κύριο εργαλείο διαχείρισης της τροφής. Μασάει πολύ καλά και πολύ πιο γρήγορα από προηγούμενους μήνες και αυτό είναι ολοφάνερο στα κακάκια της (σπάνια βλέπουμε ολόκληρα κομμάτια τροφών).

Στην ηλικία λοιπόν αυτή, το μικρό μας ανθρωπάκι τρώει ό,τι και η υπόλοιπη οικογένεια, στο τραπέζι, καθισμένη στο ειδικό καρεκλάκι. Εξακολουθούμε να μη βάζουμε αλάτι στο κυρίως πιάτο, προσπαθώντας να εξισορροπήσουμε την πρόσληψη αλατιού από το τυρί που τρώει και άλλες πηγές (ψωμί, κτλ). Αποφεύγουμε τα γλυκά, δε φαίνεται να τα προτιμάει και εκείνη ιδιαίτερα, και δεν έχει δοκιμάσει ακόμα τροφές που ενέχουν κίνδυνο πνιγμού, τις οποίες μπορείτε να δείτε εδώ.

Σε γενικές γραμμές, στην ηλικία των 12 μηνών, το μωρό σας μπορεί:

 να δείχνει προτίμηση για κάποια φαγητά.

 να του/της αρέσει να ταΐζετε μόνος του/μόνη της και να είναι πιο ανεξάρτητος/η.

 να δείχνει ξαφνικές αλλαγές στις προτιμήσεις του/της.

να αρνείται να δοκιμάσει καινούριες γεύσεις.

Διαβάστε τις παρακάτω συμβουλές για υγιή παιδιά:

Προσπαθείτε να τρώτε ένα γεύμα κάθε μέρα όλοι μαζί σαν οικογένεια και φροντίζετε τα γεύματα να γίνονται σε χαλαρή, χαρούμενη ατμόσφαιρα.

Φάτε τα τρόφιμα που θα θέλατε το παιδί σας να φάει.

Εσείς αποφασίζετε ποια θρεπτικά τρόφιμα θα προσφέρετε, αλλά αφήστε το παιδί σας να αποφασίσει πόσο θα φάει.

Μην επιμένετε το παιδί σας να φάει τα πάντα στο πιάτο του.

Προσφέρετε τρόφιμα από όλες τις πέντε ομάδες τροφίμων κάθε μέρα. Ενδεικτικά:

omadatrofwn1
omadatrofwn2

Προσπαθείτε να προσφέρετε τρία γεύματα και δύο έως τρία σνακ κάθε μέρα.

Προσφέρετε ροφήματα έξι έως οκτώ φορές την ημέρα. Το νερό είναι ίσως η πιο καλή επιλογή.

Σεβαστείτε τα γούστα και τις προτιμήσεις των παιδιών σας. Καταλάβετε ότι κάποια παιδιά τρώνε σχεδόν τα πάντα, ενώ άλλα είναι πολύ πιο επιλεκτικά.

Επιβραβεύστε το παιδί σας με την προσοχή σας – ποτέ μη δίνετε φαγητό ή ποτό ως ανταμοιβή.

Περιορίστε: τα τηγανητά, τα πατατάκια, τα γλυκά, τα κέικ, τα παγωτά, τα μπισκότα και αποφεύγετε τους έτοιμους χυμούς, τα ανθρακούχα ποτά, το τσάι και τον καφέ.

Προσοχή με τις τροφές που ενέχουν κίνδυνο πνιγμού.

Ενθαρρύνετε τη σωματική δραστηριότητα μέσα ή έξω από το σπίτι για τουλάχιστον τρεις ώρες κάθε μέρα.

Φροντίστε να συμπληρώνει το παιδί σας περίπου 12 ώρες ύπνου κάθε μέρα.

Περιορίστε την τηλεόραση, τον υπολογιστή, το κινητό, το τάμπλετ σε μία ώρα την ημέρα.

Προσφέρετε άφθονες αγκαλιές και φιλιά. Μπορεί να μην αποτελούν τροφή για το σώμα, αλλά είναι σίγουρα η καλύτερη τροφή για τη μικρή ψυχούλα που έχετε στα χέρια σας.


Κάθε μωρό είναι διαφορετικό και έχει διαφορετικές ανάγκες.

Συμβουλευτείτε τον παιδίατρό σας πριν εφαρμόσετε οποιοδήποτε τρόπο εισαγωγής στερεών τροφών στο μωρό σας. Ακολουθείστε τις συμβουλές του για το πότε θα εισάγετε κάθε νέα τροφή.

Ακολουθείτε πάντα τον κανόνα των τεσσάρων ημερών προκειμένου να ελέγχετε το μωρό σας για τυχόν αλλεργίες.

Χρησιμοποιείτε πάντα καθαρά σκεύη και μαχαιροπήρουνα όταν ετοιμάζετε το φαγητό. Πλένετε πάντα τα χέρια, τα δικά σας και του μωρού, πριν να διαχειριστείτε τις τροφές.

Αν το μωρό σας έχει γεννηθεί πρόωρα, αν υπάρχει διαπιστωμένη αλλεργία ή οικογενειακό ιστορικό αλλεργιών, συμβουλευτείτε τον παιδίατρό σας.